2009. július 16., csütörtök

A műtét sikerült

A műtét sikerült, a beteg meghalt


Sokszor hallom idézni a különböző felméréseket, melyek arról szólnak, hogy a projektek milyen arányban voltak sikeresek vagy sikertelenek az elmúlt időszakban. Legutóbb például a 2009-es Chaos report kapcsán, mely szerint az IT projektek mindössze 32%-a volt sikeres az elmúlt 1 évben.

Egyből felmerül azonban a kérdés, hogy mit is tekintünk sikeres projektnek? A Chaos report szerint például az az IT projekt a sikeres, mely a kitűzött költség keretek között, határidőre befejeződik, és leszállítja a követelményekben előírt funkciókat. Igen, általában így szokták mérni a projekteket: cél, költség, határidő. A költség és a határidő jól definiálható, de mi a helyzet a céllal?

Tegyük fel például, hogy indítunk egy projektet egy új vírusvédelmi rendszer bevezetésére. A projekt sikeresen lezárul, vagyis, minden számítógépre telepítve lett a megfelelő szoftver a megfelelő beállításokkal, mindezt határidőre és az előre kitűzött költségkeretek között. Fentiek alapján ez a projekt sikeres volt. Fél évvel a projekt zárása után a vállalat vezetői elemzik az informatikai biztonsági helyzetet, és azt tapasztalják, hogy a várttal szemben nem csökkent a vírus incidensek száma. A műtét sikerült, a beteg meghalt.

A fenti példa azt mutatja, hogy a célokat több szinten lehet és kell értelmezni:

Üzleti cél (az angol terminológiában goal): Az üzleti cél magas szinten fogalmazza meg azt a problémát, elérendő célt amiért a projektet létrehozzuk. Például lehet az üzleti célunk: a vállalat projektjeinek hatékonyabb megvalósítása (alacsonyabb költséggel, gyorsabban, jobb eredménnyel). Az üzleti célra jellemző:

  • Magas szintű, ennek megfelelően nem feltétlenül egy db projekt indításával tudjuk elérni. A fenti üzleti cél érdekében például indíthatunk projektet projektmenedzsment módszertan bevezetésére, képzésre vagy informatikai rendszer bevezetésére is.

  • Az üzleti cél üzleti előnyök elérésére törekszik (hatékonyság növelés, pénzbeli előny...)

  • Általában nem, vagy nehezen mérhető

Projekt cél (az angol terminológiában: objective): A projektcél konkrét célkitűzés, ami meghatározza, hogy a projekt mit akar elérni. A projektcél alacsonyabb szintű, konkrétabb mint az üzleti cél, és a projekt befejezésekor egyértelműen eldönthető, hogy sikerült-e elérni. Általában a projektcélból kiindulva egyértelműen meghatározhatóak azok a leszállítandók, amit a projektnek nyújtania kell. Amennyiben ez nem határozható meg a projektcélból, akkor túl magas szinten definiáltuk a célt. Amennyiben viszont a leszállítandó termékek jellemzőit is rögzíti a projektcél, túl mélyen definiáltuk a célt, így azok már nem célok, hanem követelmények. A fenti példánál maradva ilyen projektcél lehet például a projektmenedzsment támogató informatikai rendszer bevezetése.

A projekt sikerességének megítélésekor tehát nem elegendő csak a projektcélokkal foglalkozni, az üzleti célok teljesülését is ellenőrizni kell. Ugyanígy, ha egy projekt életében változáskezelés szükséges, érdemes megvizsgálni, hogy a változás nem veszélyezteti-e az üzleti célok elérését, hiszen csak ebben az esetben van értelme a projekt folytatásának a megváltozott feltételekkel.

Nincsenek megjegyzések: